Tom?

Tomhet; det är vad jag känner idag. Vanligtvis har jag alldeles för mycket tankar för att få ner dem till något kort och konkret, jag kan skriva i evigheter. Idag står det mesta stilla hos mig vilket gör att jag börjar inse att jag inte kan gräva ner mig i förlorade förhoppningar som inte betyder så mycket för mig som mitt undermedvetna tror. En regnig och tom dag som denna väljer jag att drömma mig bort till sommarfester, eventuella resor och boken Doktor Glas. Trots att det är en gammal bok som har för mycket av ett manligt perspektiv, begär och tankegångar älskar jag dess språk och många vackra formuleringar kring livet. För att citera ett som handlar om kärlek och sex vill jag nämna detta: "En famnar en skugga och en älskar en dröm". Hjalmar väljer att skriva "man" istället för "en" men det är min blogg och jag tror på feministiskt medvetande överallt. För mig innebär det citat att vi, när vi förälskar oss, skapar oss en subjektiv och imaginär bild av vad, hur och vem en annan person är. Det enda vi älskar är en skugga av den verkliga personen (vad som nu är det verkliga hos en människa) medan vi älskar en fantasi. Faktum är att jag många gånger har pratat med detta om min nära vän då vi upplever liknande problematik när det kommer till förälskelse. Jag tycker med andra ord att Hjalmar är skicklig på att skriva och innan jag nu fortsätter min läsning ska jag kanske ringa en vän eller hitta någon form av tidsfördriv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0