Att prioritera

Jag ska sluta falla in i gamla mönster. Sluta umgås med personer som endast drar energi utan att ge mig någon tillbaka. Alltför ofta tar jag mig an rollen som "lyssnande, hjälpande vän (terapeut)", jag ställer frågor och lyssnar intresserat efter svar på hur de mår, vad som händer i deras liv utan att någonsin få frågan ställd tillbaka. Jag vet att jag är välsignad med att ha många bra, ömsesidiga vänskapsrelationer där jag mår bra. Jag vet också att jag har lätt för att lära känna människor, knyta band till andra och få nya vänner, vilket är något jag är oerhört glad för. Därför förstår jag inte heller varför jag envisas med att hålla kontakten med vänner som inte gynnar mig på något sätt och som jag definitivt inte har tid med. Trots detta fortsätter jag prata med dessa, fråga och lyssna, även om jag har så många andra som känner mig lika bra som jag känner dem. Som bryr sig om att känna mig. Jag som under de senaste månaderna har blivit så bra på att prioritera bort relationer som stjälper mig mer än vad de hjälper mig. Jag kan väl konstatera att dagens konversationer inte var av det givande slaget så nu har jag bestämt mig för gott: jag ska sluta vara en soffa, sluta vara så jävla snäll och istället sätta gränser, våga säga nej och prioritera mig själv för en gångs skull.

Kommentarer
Postat av: hanna

låter klokt! Jag vet precis vad du menar eftersom du i detalj beskriver mig själv i så många av dina inlägg. Det krävs mod för att förändra, och när det gäller relationer krävs det ytterligare. Men lite på din intuition och följ din trängtan att leva för din egen skull och ingen annans! All energi som blir över just nu behöver du för att bygga upp dig själv och ditt inre. Lycka till!

2011-10-09 @ 11:51:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0