Genusvetaren gör sig gällande!

Idag blev jag lite mer "vuxen" än vad jag varit tidigare då jag skaffade ICA-kort, hör och häpna! När jag skulle fylla i den obligatoriska blanketten upptäckte jag till min fasa att det fanns plats för kontohavare 1 och kontohavare 2. Varför denna fasa undrar ni kanske efter detta uttalande? Jo för att även detta är ett tecken på hur samhället är uppbyggd på tvåsamhetsnormen; att vi ska leva i parrelationer (helst i ett heterosexuellt sådant, monogamt, avla ca två barn, gifta oss, endast ha sexuell kontakt med varandra, bo tillsammans och leva tillsammans livet ut). Samhället tjänar otroliga mängder pengar på tvåsamhetsnormen och allt det som kommer på köpet. Utan familjen och tvåsamheten skulle det kapitalistiska samhället få ändra på en hel del, mer än vad en tror. Det finns så otroligt många, till synes småsaker, som är en del av en samhällelig struktur. Samma struktur som vi matas med från den dagen vi föds, indoktrineras med och som lär oss vad vi begär, som bestämmer över vår vilja mer än vad en vill och vågar tro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0